Šonov (u Broumova)

Vesnici Šonov (německy Schönau) nalezneme na úpatí Javořích hor v nejodlehlejší části Broumovské kotliny. Obec rozložená na obou březích Šonovského potoka, je nejdelší obcí Broumovského výběžku (pěší cesta z jednoho konce obce na druhý by nám zabrala téměř 2 hodiny).

Šonov byl založen tak jako většina obcí v okolí v polovině 13. století. Osídlen byl především německými kolonisty. Zprvu se živili především těžbou dřeva, po vytěžení značné části lesů pak prací na poli. Mnoho utrpěl Šonov při válečných konfliktech. I přes svou relativně odlehlou polohu při hranicích Šonov prosperoval. V polovině 19. století byl nejlidnatější vesnicí v oblasti.

Dnes má Šonov něco přes 300 obyvatel.

Dominantou obce je barokní kostel svaté Markéty. Zbudován byl v letech 1727 - 1730 (za opata Otmara Zimkeho) dle projektu Kiliána Ignáce Dientzenhofera.

V centru obce stojí na místě původního kostela hřbitovní kaple Panny Marie z roku 1878 s cennými nástěnými malbami.

Turistické možnosti pěší:

rozcestí turistických tras na křižovatce v centru obce

a)zelená Sopka, odb. (pseudosopka na vrchu Homole) 4 km - Šonov, hostinec (dolní část obce) 7,5 km

b)zelená: Rožmitál 3 km - dále po modré např. do Broumova 6,5 km

c) žlutá směr: Rožmitál, nad lomem 3 km (rozcestí s modrou turistickou značkou na hřeben Javořích hor) - Bobří vrch - Janovičky (6 km) - z Janoviček lze pokračovat dále po modré po hřebeni  Javořích hor či přes hraniční přechod do Polska

d) neznačeně po silničce na dolní okraj Rožmitálu (2 km) a do Broumova (6 km)

e) polní cestou (cyklotrasa č 4002) do Otovic (4,5 km)

f) po silnici na dolní okraj Šonova

Turistické rozcestí u  hostince v dolní části obce: viz a)

Na nejspodnějším okraji Šonova přechod do Polska, kde se lze napojit na pohraniční zeleně značenou turistickou trasu

Turistické možnosti cyklo:

rozcestí  cyklotras na křižovatce v centru obce:

a) Cyklotrasa č. 4002 směr: Janovičky (10 km)  - Heřmánkovice (12 km) - Uhlířské údolí (15 km) - Hynčice (20 km) - Ruprechtice, u kostela (22 km) - Ruprechtický Špičák (28 km)

b) cyklotrasa č. 4148 směr: Šonov, státní hranice (3 km) - Tlumaczów (5 km - návaznost na okružní cyklotrasu č. 4020 Stolové hory)

c) cyklotrasa č. 4002 směr: Otovice (4,5 km) - Božanov (9,5 km) - Božanov, horní konec (11 km) - Machovský kříž (hřeben Broumovských stěn) (14 km) - Machov (18 km) - ....

d) cyklotrasa č. 4148 směr Rožmitál (křižovatka) (2 km) - Broumov, Velká ves (5 km - návaznost na cyklotrasu č. 4020 Stolové hory) - dále po silnici do Broumova (6 km)

Doprava, dopravní spojení:

autobusová linka Broumov - Broumov, Rožmitál - Šonov. V Broumově navazují autobusy a vlaky do dalších míst regionu.